måndag 26 februari 2018

Vecka 8- Vardagskemi

8 Vecka 9-12 Vardagskemi 

Det kommer handla om kemi i vardagen och hur vi tillsammans kan skapa en hållbar framtid. Vi kommer att titta på hur vi får rent vatten och hur vi tar hand om vårt smutsiga vatten. Vidare kommer vi att se hur vi använder och kan hushålla med våra naturresurser. Vi fokuserar på metaller, plaster och papper. Vi funderar över våra konsumtionsvanor och lär oss att göra en enklare livscykel analys. Vi lär oss att se hur vi kan återvinna och underlätta för att saker kan återvinnas.

Vi jobbar efter EUs direktiv om avfallstrappan.

Från 2010 gäller EU:s direktiv för avfall. Direktivet handlar om att ta hand om avfallet så bra som möjligt utifrån miljö och klimat, dvs så högt upp i trappan som möjligt.
En film om avfallstrappan.


Utvärdering: 3 saker
1) Prov om vattenrening och återvinning av metaller, papper, plast:
                 8A 22/3
                 8B 22/3
                 8C 23/3
                 8D 15/3
                 8E  13/3                                                               
2) Inlämning av "Sopor" i google classroom senast torsdagen 29/3 (innan påsklovet).
3) Medverkan på labben

Mål för detta område finner du här.

Informationskällor: 
Kemiboken s.152-169
Internet
Filmer
________________________________________________________

UNDERVISNING

Vi började med att se en film för att väcka tankarna. Outside the box.


VATTEN:
Film vi sett i skolan: Borås vattenrening
Film vi sett i skolan: Borås avloppsrening
Tomma bilder att träna på: Från sjö till sjöVattenreningAvloppsrening.

METALLER, PAPPER och PLAST:
Frågor och uppgifter till metaller, plaster och papper finner du i elevhäftet.

Metaller
Du ska se en film om hur metaller framställs.

Papper
Plast
En film om plaster
Se vad plast kan ställa till med här. och här.
Finns det alternativa plaster som är mer miljövänliga - ja det finns det.

SOPOR:
Nu ska vi fundera av vad vi ska göra av det vi inte vill ha längre. Frågor och uppgifter finner du här.

En film om våra naturresurser.

LIVSCYKELANALYS:
Slutligen ska vi göra en enklare livscykelanalys.
Se en film om papperets livscykel.

LABORATION:
Instruktioner till badbomb.
_____________________________________________________________

Om du får tid över kan du köra lite kemispel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar